DAY 2 KEM RUN TO THE HERO
May 1,2018
Checkpoint 1 terletak di tangga. Clue yang diberikan kepada para peserta ialah makin naik makin tinggi. Checkpoint 1 ini dijaga oleh saudara Asyraf dan saudari Farah. Untuk melakukan tugasan Draw the world hanya memerlukan kertas A4 dan pen. Para fasi akan memberikan kertas kepada setiap peserta, Peserta diminta beratur mengikut jantina. Peserta yang berada di hadapan akan diberkan satu perkataan dan diminta untuk melukiskannya.Setiap peserta diberi masa 5 saat untuk melihat dan 10 saat untuk melukis apa yang ditunjukkan oleh peserta dihadapan. Langkah ini akan berulang hingga peserta terakhir. Peserta terakhir diminta untuk memberikan jawapan apakah yang perkataan tersebut. Apa yang diperolehi daripada checkpoint ini ialah Peserta dapat menyampaikan maklumat dengan tepat dan dapat menguji kemahiran meukis dan kreativiti peserta.
- Sabtu, 28 April 2018
Hari kedua kem Run To The Hero dimulakan dengan qiamullail. Pada jam 4.30 pagi para peserta telah berkumpul di dalam dewan untuk berqiamullail. Meskipun penat dengan aktiviti semalam, para peserta tetap bangun untuk melakukan qiamullial bersama kami. Solat sunnat yang dilakukan iaitu solat sunnat tahajjud,solat sunnat taubat, solat sunnat hajat dan solat sunnat witir. Solat sunnat tahajjud dan solat sunnat taubat diimamkan oleh saudara Ezzat, manakala solat sunnat hajat dan solat sunnat witir diimamkan oleh saudara amin. Setelah selesai menunaikan kesemua solat sunnat saudara Ezzat memberi sedikit tazkirat sementara menunggu masuk waktu subuh. Selepas solat dan bacaan al-mathurat, kami melepaskan pelajar untuk sarapan pagi.
Tepat jam 7.00 pagi, Kami melakukan aktiviti senamrobik. Senamrobik ini dilakukan untuk meningkatkan kecergasan badan dan juga kecerdasan minda supaya para peserta tidak berasa mngantuk dan keletihan. Antara senamrobik yang dilakukan ialah pergerakan penguin dan gummy bear. Selain itu, lagu tema kem Run To The Hero turut dimainkan.Setelah itu kami melepaskan peserta untuk bersihkan diri dan bersiap sedia untuk slot seterusnya.
Pada jam 8.45 pagi, para peserta mempersiapkan diri untuk solat sunnat dhuha yang dimamkan oleh saudara Muhajirirn. Setelah selesai solat sunnat dhuha maka bermulahlah slot kedua kem Run To The Hero pada jam 9.00 pagi. Slot ini disampaikan oleh saudara Hambali. Kami akan menayang video tentang bagaimana Sultan Muhammad Al-Fateh menakluk kota konstantinopel. Saudara Hambali akan betanyakan soalan dan mengkaitkan kisah Sultan Muhammad Al-Fateh dengan para peserta sebagai pelajar di sekolah. Daripada slot ini para peserta dapat mengambil menjadikan ibrah dan mengambil sifat kepimpinan daripada Sultan Muhammad Al-Fateh untuk diikuti.
Kemudian, kami teruskan dengan Latihan Dalam Kumpulan 2 (LDK2) iaitu Past, Present and Future. Slot ini dikendalikan oleh saudari Zainab dan dibantu oleh fasi setiap kumpulan. LDK2 ini mengikut kumpulan asing-masing, apa yang mereka perlu lakukan ialah setiap ahli kumpulan memerlukan sekeping kertas A4 dan juga sebatang pen. Mereka akan membuat graf paksi x dan y, dan akan membahagikan kepada 3 bahagian iaitu bahagian pertama past, bahagian kedua present dan bahagian terakhir ialah future. Seterusnya, mereka akan memplotkan graf mereka mengikut cerita kehidupan zaman silam, keadaan sekarang dan juga masa akan datang. Selesai memplot graf, mereka akan menyambungkan plot-plot tersebut dan membentuk sebuah graf dan mereka akan membentangkan graf kehidupan mereka kepada ahli kumpulan masing-masing. Pengajaran yang mereka dapat dari LDK2 ini ialah kadang-kadang perlu untuk kita menoleh kebelakang untuk menaikkan semangat kita dalam mencapai matlamat kita dan peserta perlu mempunyai matlamay yang jelas supaya minda kita dapat menganalisa dan membuat perancangan.
Setelah tamatnya LDK2 para peserta akan diberi pelepasan untuk makan tengahari di dewan makan dan bersedia untuk menunaikan solat zohor berjemaah di dewan. Usai melaksanakan solat zohor berjemaah, mereka diberi taklimat tentang malam kesenian Islam. Mereka juga membuat undian tentang persembahan yang akan dipersembahkan dan juga giliran membuat persembahan.
Aktiviti seterusnya adalah aktiviti yang paling ditunggu-tunggu oleh para peserta iaitu explorace To Be The Hero. Explorace ini diadakan di persekitaran sekolah sahaja. Para peserta perlu mencari checkpoint masing-masing. Tiap- tiap kumpulan akan diberikan clue untuk checkpoint seterusnya. Clue tersebuat akan diberikan sekiranya mereka menyelesaikan tugas yang diberi oleh fasi yang bertugas mejaga checkpoint tersebut.
Checkpoint 1 (Draw the world)
Checkpoint 1 terletak di tangga. Clue yang diberikan kepada para peserta ialah makin naik makin tinggi. Checkpoint 1 ini dijaga oleh saudara Asyraf dan saudari Farah. Untuk melakukan tugasan Draw the world hanya memerlukan kertas A4 dan pen. Para fasi akan memberikan kertas kepada setiap peserta, Peserta diminta beratur mengikut jantina. Peserta yang berada di hadapan akan diberkan satu perkataan dan diminta untuk melukiskannya.Setiap peserta diberi masa 5 saat untuk melihat dan 10 saat untuk melukis apa yang ditunjukkan oleh peserta dihadapan. Langkah ini akan berulang hingga peserta terakhir. Peserta terakhir diminta untuk memberikan jawapan apakah yang perkataan tersebut. Apa yang diperolehi daripada checkpoint ini ialah Peserta dapat menyampaikan maklumat dengan tepat dan dapat menguji kemahiran meukis dan kreativiti peserta.
Checkpoint 2 (Coint on me)
Checkpoint 2 dikendalikan oleh saudara faizal dan juga saudari Amila. Checkpoint 2 terletak disurau. Clue yang diberi kepada peserta ialah tempat melaksanakan rukun Islam ke-2. Tugasan para peserta perlu memilih antara dua set soalan yang mereka hendak jawab peserta akan menjawab soalan yang dipilih dan hanya diberi masa sebanyak 5 minit. Pegajaran yang mereka dapat di checkpoint ini ialah peseta dapat memperkukuhkan kemahiran matematik melalui gambaran tersebut.
Checkpoint 3 (Merpati dua sejoli)
Checkpoint 3 diberi clue tempat berkumpul para huffaz iaitu pondok huffaz. Fasi yang ditugaskan menjaga checkpoint 3 ialah saudara Hasan dan saudari Adibah. Merpati dua sejoli merupakan permainan dimana peserta perlu mencari pasangan dan setiap pasangan diberikan dua pilihan jawapan dan setiap pasangan dikehendaki menjawab jawapan yang sama dan tepat. Apa yang peserta akan dapat disini ialah peserta dapat mengenali pasangan tentang perkara baru.
Checkpoint 3 diberi clue tempat berkumpul para huffaz iaitu pondok huffaz. Fasi yang ditugaskan menjaga checkpoint 3 ialah saudara Hasan dan saudari Adibah. Merpati dua sejoli merupakan permainan dimana peserta perlu mencari pasangan dan setiap pasangan diberikan dua pilihan jawapan dan setiap pasangan dikehendaki menjawab jawapan yang sama dan tepat. Apa yang peserta akan dapat disini ialah peserta dapat mengenali pasangan tentang perkara baru.
Checkpoint 4 (What's next)
Checkpoint 4 dijaga oleh saudara Rizal dan saudari Zahirah terletak dikoperasi sekolah. clue yang diberikan ialah barang seberneka. Tugasan yang perlu dilaksanakan oleh peserta ialah peserta diminta untuk duduk dalam bulatan, peserta akan diberi satu situasi oleh fasi. Setiap peserta dikehendaki menceritakan situasi tersebut secara berantai. Kesimpulannya, peserta dapat menyampaikan satu cerita yang baik dan dapat menjana idea yang bernas.
Checkpoint 5 (Loud it out)
Checkpoint 5 terletak di kelas dan dijaga oleh saudara Amin dan saudari Afiqah. Permainan Loud it out ini memerlukan 2 headphone. Peserta lelaki dan perempuan akan diasingkan. Seorang peserta akan dipakaikan dengan headphone. Peserta yang lain dikehendaki menyebut perkataan yang diberikan kepada peserta yang memakai headphone Peserta yang memakai headphone dikehendaki menyebut semula perkataan tersebut dengan betul. Daripada permainan ini peserta dapat menguji daya fokus yang tinggi dan mempelajari sesuatu yang baru.
Checkpoint 6 (Guess it)
Clue yang diberi untuk checkpoint 6 ialah makan rohani di masjid, makan jasmani? Checkpoint 6 terletak kafe dan dijaga oleh saudara Akram dan saudari Zainab. Pelaksanaan permainan ini adalah dengan peserta dikehendaki beratur 2 kumpulan lelaki dan perempuan. Fasi akan meberikan kepingan puzzle dan selerakkan kepingan puzzle tersebut. Peserta diminta untk mencantumkan kepingan puzzle tersebut supaya menjadi suatu gambar yang lengkap.
Checkpoint 7 (Move it)
Checkpoint 7 dijaga oleh saudara Qayyum, saudari Sarah dan saudari Aisyah yang terletak dihadapan makmal IT. Permainan Move it bahan yang diperlukan ialah cawan plastik pingpong dan air. Peserta dikehendaki beratur dua kumulan lelaki dan perempuan. Selepas itu, peserta dikehendaki untuk meniup bola ping pong daripada cawan ke cawan yang lain sehingga cawan terakhir secara berilir-gilir. Daripada permainan ini, peserta dapat mengetahui teknik untuk memindah bola ping pong dan menggalakkan kerjasama dalam kumpulan.
Checkpoint 8 (Passing tepung)
Checkpoint 8 diberi clue euqatep iaitu petaque. Checkpoint 6 dikendalikan oleh saudara Muhajirin dan juga saudari Syuhada. Di checkpoint ini kita akan bermain dengan tepung. Peserta dikehendaki beratur asing lelaki dan perempua. Tepung akan diberikan kepada peserta dibelakang dan peserta akhir akan mengumpul tepung yang diberikan didalam satu cawan. Kesimpulan yang dapat dari permainan ini ialah dapat mengetahui teknik yang betul dalam mengumpulkan sesuatu dan dapat mencapai satu sasaran pada masa yang diberikan.
Checkpoint 9 (Flip slipper)
Tempat GS dan GA bekerjasama ialah clue yang diberi kepada pelajar iaitu gelanggang bola jaring. Saudara Syukur dan saudari Azimah yang menjaga checkpoint ini. Tugasan yang perlu dilaksanakan oleh peserta ialah peserta dikehendaki beratur aisng lelaki dan perempuan. Peserta dikehendaki berkumpul dihadapan jaring bola jaring tersebut dan setiap peserta dikehendaki untuk mencapak kasut ke dalam jaring tersebut.
Checkpoint 10 (Build the pyramid)
Untuk checkpoint 10 pula dikendalikan oleh saudara Hambali dan juga saudari Najwa yang terletak di dataran. Bahan yang diperlukan ialah belon dan cawan platik. Apa yang perlu dilakukan oleh peserta ialah setiap peserta diberikan satu belon dan peserta meniup belon di dalam cawan dan membawanya ke platform untuk membina piramid.
Setelah selesai berexplorace kami besama-sama peserta menunaikan solat asar secara berjemaah di dalam dewan dan terus kepada bacaan al-mathurat tang diimamkan oleh saudara Rizal. Selesai sahaja al-mathurat kami memberi ruang kepada para peserta memikirkan dan membuat persediaan untuk malam kesenian islam sehingga waktu makan malam peserta.
Tepat jam 7.10 semua peserta diminta berkumpul didewan setelah selesai bersihkan diri untuk menunaikan solar maghrib dan isyak secara berjemaah di dewan. Perantaraan antara maghrib dan isyak disi dengan pemberian tazkirah oleh saudara Muhajirin dan saudara Asyraf, manakala bacaan Al-Mulk diimamkan oleh saudara Hambali.
Pada jam 9.00 bermulalah Malam Kesenian Islam. Setiap kumpulan diberi tugasan seperti nasyid, sketsa lakonan, dikir barat bagi kumpulan lelaki dan bicara berirama, sketsa dan pentomen bagi kumpulan perempuan.
Antara syarat yang perlu dipatuhi:
Setelah minum malam, kami meneruskan kem dengan slot seterusnya iaitu Malam Tautan Mahabbah. Pada slot ini Para fasilitator akan bersama dengan peserta di dalam kumpulan. Fasi-fasi akan berkongsi cerita dan memberi pengajaran kepada pelajar mengenai aktiviti yang dilakukan sepanjang kem. Seterusnya, peserta akan bersalam dengan fasilitator. Daripada slot ini pelajar dapat menghayati nilai-nilai murni sepanjang aktiviti yang dilakukan dan mempraktikkan dalam kehidupan seharian dan juga dapat merapatkan hubungan bersama fasilitator.
Jam 12.30 malam kami melepaskan peserta untuk bersiap-siap untuk tidur. Setelah peserta mngosongkan dewan para fasi terus melakukan post-mortem untuk keesokkan harinya.
Selepas selesainya post-mortem, kami terus sahaja bersiap-siap untuk tidur kerana kepenatan hari tersebut .
NOR AISYAH BINTI MOKHTAR
IIE170019
Checkpoint 5 (Loud it out)
Checkpoint 5 terletak di kelas dan dijaga oleh saudara Amin dan saudari Afiqah. Permainan Loud it out ini memerlukan 2 headphone. Peserta lelaki dan perempuan akan diasingkan. Seorang peserta akan dipakaikan dengan headphone. Peserta yang lain dikehendaki menyebut perkataan yang diberikan kepada peserta yang memakai headphone Peserta yang memakai headphone dikehendaki menyebut semula perkataan tersebut dengan betul. Daripada permainan ini peserta dapat menguji daya fokus yang tinggi dan mempelajari sesuatu yang baru.
Checkpoint 6 (Guess it)
Clue yang diberi untuk checkpoint 6 ialah makan rohani di masjid, makan jasmani? Checkpoint 6 terletak kafe dan dijaga oleh saudara Akram dan saudari Zainab. Pelaksanaan permainan ini adalah dengan peserta dikehendaki beratur 2 kumpulan lelaki dan perempuan. Fasi akan meberikan kepingan puzzle dan selerakkan kepingan puzzle tersebut. Peserta diminta untk mencantumkan kepingan puzzle tersebut supaya menjadi suatu gambar yang lengkap.
Checkpoint 7 (Move it)
Checkpoint 7 dijaga oleh saudara Qayyum, saudari Sarah dan saudari Aisyah yang terletak dihadapan makmal IT. Permainan Move it bahan yang diperlukan ialah cawan plastik pingpong dan air. Peserta dikehendaki beratur dua kumulan lelaki dan perempuan. Selepas itu, peserta dikehendaki untuk meniup bola ping pong daripada cawan ke cawan yang lain sehingga cawan terakhir secara berilir-gilir. Daripada permainan ini, peserta dapat mengetahui teknik untuk memindah bola ping pong dan menggalakkan kerjasama dalam kumpulan.
Checkpoint 8 (Passing tepung)
Checkpoint 8 diberi clue euqatep iaitu petaque. Checkpoint 6 dikendalikan oleh saudara Muhajirin dan juga saudari Syuhada. Di checkpoint ini kita akan bermain dengan tepung. Peserta dikehendaki beratur asing lelaki dan perempua. Tepung akan diberikan kepada peserta dibelakang dan peserta akhir akan mengumpul tepung yang diberikan didalam satu cawan. Kesimpulan yang dapat dari permainan ini ialah dapat mengetahui teknik yang betul dalam mengumpulkan sesuatu dan dapat mencapai satu sasaran pada masa yang diberikan.
Checkpoint 9 (Flip slipper)
Tempat GS dan GA bekerjasama ialah clue yang diberi kepada pelajar iaitu gelanggang bola jaring. Saudara Syukur dan saudari Azimah yang menjaga checkpoint ini. Tugasan yang perlu dilaksanakan oleh peserta ialah peserta dikehendaki beratur aisng lelaki dan perempuan. Peserta dikehendaki berkumpul dihadapan jaring bola jaring tersebut dan setiap peserta dikehendaki untuk mencapak kasut ke dalam jaring tersebut.
Checkpoint 10 (Build the pyramid)
Untuk checkpoint 10 pula dikendalikan oleh saudara Hambali dan juga saudari Najwa yang terletak di dataran. Bahan yang diperlukan ialah belon dan cawan platik. Apa yang perlu dilakukan oleh peserta ialah setiap peserta diberikan satu belon dan peserta meniup belon di dalam cawan dan membawanya ke platform untuk membina piramid.
Setelah selesai berexplorace kami besama-sama peserta menunaikan solat asar secara berjemaah di dalam dewan dan terus kepada bacaan al-mathurat tang diimamkan oleh saudara Rizal. Selesai sahaja al-mathurat kami memberi ruang kepada para peserta memikirkan dan membuat persediaan untuk malam kesenian islam sehingga waktu makan malam peserta.
Tepat jam 7.10 semua peserta diminta berkumpul didewan setelah selesai bersihkan diri untuk menunaikan solar maghrib dan isyak secara berjemaah di dewan. Perantaraan antara maghrib dan isyak disi dengan pemberian tazkirah oleh saudara Muhajirin dan saudara Asyraf, manakala bacaan Al-Mulk diimamkan oleh saudara Hambali.
Pada jam 9.00 bermulalah Malam Kesenian Islam. Setiap kumpulan diberi tugasan seperti nasyid, sketsa lakonan, dikir barat bagi kumpulan lelaki dan bicara berirama, sketsa dan pentomen bagi kumpulan perempuan.
Antara syarat yang perlu dipatuhi:
- Tugas mestilah patuh syariat.
- Masa yang diberikan kepada setiap kumpulan sebanyak 10 minit.
- Tidak ada unsur-unsur politik, perkauman dan perkara yang tidak sepatutnya.
Pemarkahan akan diambil kira melalui:
- Pengisian
- Kreativiti
- Keseragaman
Barisan juri terdiri daripada pengarah program, saudara Hambali, timbalan pengarah, saudari Zainab, ketua fasi, saudara Maizan dan yang terakhir penolong ketua fasi iaitu saudari Asymar. Walaupun masa persediaan untuk membuat persediaan amatlah sedikit, para peserta bejaya mempersembahkan persembahan yang terbaik dan sangat menghiburkan para penonton
Setelah minum malam, kami meneruskan kem dengan slot seterusnya iaitu Malam Tautan Mahabbah. Pada slot ini Para fasilitator akan bersama dengan peserta di dalam kumpulan. Fasi-fasi akan berkongsi cerita dan memberi pengajaran kepada pelajar mengenai aktiviti yang dilakukan sepanjang kem. Seterusnya, peserta akan bersalam dengan fasilitator. Daripada slot ini pelajar dapat menghayati nilai-nilai murni sepanjang aktiviti yang dilakukan dan mempraktikkan dalam kehidupan seharian dan juga dapat merapatkan hubungan bersama fasilitator.
Jam 12.30 malam kami melepaskan peserta untuk bersiap-siap untuk tidur. Setelah peserta mngosongkan dewan para fasi terus melakukan post-mortem untuk keesokkan harinya.
Selepas selesainya post-mortem, kami terus sahaja bersiap-siap untuk tidur kerana kepenatan hari tersebut .
NOR AISYAH BINTI MOKHTAR
IIE170019
Comments
Post a Comment